Rozrząd w samochodzie – który wybrać?

​Zarówno łańcuch, jak i pasek rozrządu są wykorzystywane do napędzania wałka rozrządu i innych akcesoriów w silniku. Choć powszechnie uważa się, że łańcuch jest trwalszy, w rzeczywistości nie zawsze tak jest. W przeszłości silniki z łańcuchem rozrządu były uważane za bezobsługowe, ponieważ łańcuchy były trwałe i odporne na przeciążenia. Z kolei pasek rozrządu został wprowadzony jako alternatywa, oferując wysoką niezawodność, ale z ograniczoną żywotnością ustaloną przez producenta.

Po latach udoskonaleń paski rozrządu stały się synonimem bezawaryjnego działania, co skłoniło producentów do powrotu do łańcuchów w silnikach o wysokim momencie obrotowym i osiągach. Obecnie napęd rozrządu w wielu silnikach bywa skomplikowany i mniej niezawodny. W przeszłości napędy paskowe były bardzo niezawodne, podczas gdy łańcuchy sprawiały problemy. Obecnie projektanci ponownie skłaniają się ku paskom rozrządu.

Trwałość

Pasek rozrządu jest napięty niezależnie od pracy silnika, co pozwala na dynamiczne obciążenia przy gwałtownym przyspieszaniu. Choć ma ograniczoną żywotność, nie sprawia problemów do momentu określonego przez producenta. Jest stosunkowo łatwy i niedrogi w wymianie. Jednak pasek nie wytrzymuje dużych momentów obrotowych, dlatego często jest stosowany z innymi paskami. 

Łańcuch natomiast jest mocniejszy i bardziej wytrzymały, może wytrzymać większe momenty obrotowe, ale wymaga napinaczy, często hydraulicznych, aby skompensować luz. Łańcuch może się poluzować przy niskim obciążeniu silnika, a w niektórych konstrukcjach może być luźny po wyłączeniu silnika. Dopiero po osiągnięciu temperatury roboczej silnika łańcuch jest prawidłowo napięty, co może skracać jego żywotność. Łańcuchy rozrządu rozciągają się codziennie i choć producenci często nie przewidują ich wymiany, zaleca się regularną kontrolę.

Dlaczego paski rozrządu czasem ulegają awarii wcześniej niż łańcuchy?

Głównym powodem jest styl życia. Samochody używane na krótkich dystansach częściej doświadczają problemów z łańcuchem rozrządu, zwłaszcza przy uruchamianiu silnika w niskich temperaturach. Dlatego paski lepiej sprawdzają się w samochodach miejskich, które nie są używane na długich trasach. Łańcuchy są idealne do samochodów o dużej mocy.

Rozrząd w samochodzie - koszty

Wymiana i naprawa łańcuchów rozrządu są droższe w porównaniu do pasków. Nawet jeśli łańcuch wytrzymuje dwa razy dłużej, koszt jego wymiany może być dwukrotnie wyższy. Pasek rozrządu nie wymaga częstych kontroli i powoduje problemy tylko w przypadku zaniedbania jego wymiany. Wykrycie problemu z łańcuchem rozrządu może być trudne ze względu na jego umiejscowienie. Rozciągnięty łańcuch może spowodować poważniejsze uszkodzenia niż zerwany pasek, co zwiększa koszty naprawy.

Czy rozrząd na łańcuchu jest lepszym wyborem niż pasek?

Wybór zależy od indywidualnych potrzeb. Paski są wygodniejsze, tańsze i zapewniają spokój ducha przez co najmniej 100 000 km. Łańcuchy są trwalsze w dużych, długodystansowych silnikach, ale w miejskich warunkach wymagają częstszej kontroli i mogą wymagać częstszej wymiany.

Decyzja między łańcuchem a paskiem rozrządu powinna być oparta na stylu jazdy i oczekiwaniach względem trwałości oraz kosztów eksploatacji. Paski oferują wygodę i niższe koszty w krótkim okresie, natomiast łańcuchy sprawdzają się lepiej w silnikach wysokoprężnych i przy długodystansowej eksploatacji. Wybór odpowiedniego rozwiązania zależy od indywidualnych preferencji i warunków użytkowania pojazdu.

Kategorie: Eksperci samochodowi,