Półoś napędowa: budowa, awarie i sposoby na ich unikanie
Komponenty składające się na silnik są drogie. Kierowcy zależy na tym, aby części te służyły jak najdłużej. Półosie napędowe są jednym z najważniejszych elementów skrzyni biegów. Półosie napędowe zostały zaprojektowane tak, aby przetrwać cały okres eksploatacji pojazdu. Zdarzają się jednak awarie. Jak można je rozpoznać? Jak je usunąć?
Budowa i działanie półosi napędowej
Półosie napędowe są częścią układu napędowego. Silnik samochodu przenosi moment obrotowy (za pośrednictwem koła zamachowego i sprzęgła lub ewentualnie dwumasowego koła zamachowego) do skrzyni biegów. Moment obrotowy jest przenoszony na napędzane koła ze skrzyni biegów lub mechanizmu różnicowego w pojazdach 4x4.
Przyjrzyjmy się budowie i działaniu półosi, które napędzają większość pojazdów z przednim napędem.
- Półoś składa się z trzech osi i dwóch przegubów: jednego przy skrzyni biegów i drugiego przed kołem.
- Osie wykonane są z hartowanej stali o wysokiej wytrzymałości.
- Przeguby służą do łączenia osi. Przeguby umożliwiają stałą transmisję ze skrzyni biegów i kół przy jednoczesnym ruchu osi w poziomie i w pionie. Stosowane są różne rozwiązania techniczne, takie jak przeguby kulowe Birfielda i przeguby trójramienne z poprzeczkami. Przeguby są poruszane przez gumowe osłony wypełnione specjalnym smarem.
Objawy awarii i sposoby na ich unikanie
Materiały używane do produkcji półosi napędowych są bardzo trwałe. Możliwe jest, że samochód może mieć przebieg między 300 a 400 000 km, ale nadal ma oryginalne, sprawne półosie. W niektórych samochodach półosie mogą wymagać wymiany już po kilku tysiącach kilometrów. Czasami już po kilkunastu kilometrach. Dlaczego? Półosie napędowe, podobnie jak większość innych podzespołów w samochodzie, "nie lubią" gwałtownego przyspieszania. Także podczas jazdy po nierównych drogach, gdzie zawieszenie poddawane jest wielu silnym ruchom.
Półosie napędowe mają również swoje słabe punkty. Winne są gumowe osłony zewnętrzne i wewnętrzne przegubów. Guma starzeje się i staje się krucha. Osłony mogą również ulec uszkodzeniu mechanicznemu. Smar zaczyna wyciekać z osłon, gdy są one uszkodzone. Wilgoć i brud zaczynają przedostawać się do złącza. Złącze ulegnie uszkodzeniu w ciągu kilku miesięcy.
Grzechotanie podczas jazdy (które może wskazywać na inne uszkodzenia, takie jak zawieszenie) i grzechotanie podczas skręcania to typowe objawy uszkodzonego wału. Grzechotanie i drżenie podczas skręcania to objawy awarii wału napędowego. Uszkodzone (pęknięte lub zgniecione) gumowe osłony mogą być również oznaką awarii półosi. Nie zaleca się długotrwałej jazdy z uszkodzonymi przegubami i półosiami. Części te mogą pęknąć lub zatrzeć się, wtedy konieczne jest wezwanie lawety.
Dbając o właściwe zachowanie podczas jazdy oraz regularne przeglądy techniczne, możemy znacznie zmniejszyć ryzyko awarii półosi napędowej, zapewniając sobie spokojną i bezpieczną podróż. Pamiętajmy, że półoś napędowa jest niezbędnym elementem układu napędowego pojazdu, dlatego warto poświęcić mu uwagę i troskę, aby cieszyć się bezproblemową eksploatacją naszego samochodu przez wiele lat.