Układ hamulcowy- jak zidentyfikować powstałą awarię?
Bezpieczeństwo jazdy to kwestia priorytetowa. W związku z tym każda awaria układu hamulcowego wymaga szybkiej diagnostyki. Co ciekawe, budowa układu hamulcowego sprawia, że każdy kierowca indywidualnie może zdiagnozować powstałą awarię. Jak sprawdzić ABS w samochodzie? Jak odpowietrzyć układ hamulcowy? Przyjrzyjmy się zagadnieniu z bliska. Gotowi na garść praktycznych wskazówek? Zaczynamy!
Układ hamulcowy budowa i zasada działania
Układ hamulcowy w samochodzie wywołuje siłę działającą na samochód, który znajduje się w ruchu, w celu zmniejszenia prędkości, z jaką porusza się auto. Ciśnienie w układzie hamulcowym utrzymywane jest na stałym poziomie, a nacisk na pedał hamulca skutkuje jego wzrostem, działając na wszystkie elementy układu hamulcowego.
Układ hamulcowy schemat w każdym aucie cechuje się prostą budową (cylinderki, klocki, szczęki, tarcze, bębny). Jednak od jakiegoś czasu stosuję się różnego rodzaju systemy aktywnego bezpieczeństwa. Należą do nich ABS, ASR i ESP. Najpowszechniej znana jest budowa układu hamulcowego tarczowego. Mając na uwadze budowę i zasadę działania, możemy wyróżnić także rodzaje układów hamulcowych bębnowe oraz taśmowe.
Ze względu na sposób uruchamiania możemy wyróżnić układ hamulcowy pneumatyczny, układ hamulcowy hydrauliczny, jak również mechaniczny. Budowa pneumatycznego układu hamulcowego sprawia, że spotykamy go zazwyczaj tylko w samochodach ciężarowych, bądź w autobusach.
Usterka układu hamulcowego- objawy
Usterki ABS w samochodzie dają różne objawy. Naprawa układu hamulcowego może być konieczna, gdy:
- Słyszymy hałas podczas hamowania,
- Widzimy kontrolkę zapaloną na desce rozdzielczej informującą o zbyt małej grubości okładzin klocków hamulcowych,
- Słyszymy delikatny, mechaniczny hałas dobiegający z hamulców podczas jazdy,
- "Bicie" na kierownicy podczas hamowania,
- Miękki hamulec, bądź hamulec wpadający w podłogę,
- Wycieki płynu hamulcowego,
- Pęknięcia na tarczach hamulcowych bądź klockach
Standardowo uszkodzony ABS objawy wykazuje dość jednoznaczne- blokowanie kół podczas jazdy oraz świecąca kontrolka "ABS" na desce kontrolnej.
Jak odpowietrzyć układ hamulcowy z ABS?
Zapowietrzone hamulce to bardzo częsta awaria, którą możemy zniwelować samodzielnie. Odpowietrzanie hamulców, jak również odpowietrzanie hamulców z ABS, wymaga podstawowego zestawu narzędzi- pojemnika na płyn hamulcowy i przezroczystego wężyka. Należy zaopatrzyć się również w nowy płyn hamulcowy oraz osobę do pomocy. Budowa hydraulicznego układu hamulcowego wymaga, by w pierwszej kolejności odkręcić korek od zbiorniczka płynu hamulcowego, a potem kluczem, delikatnie odkręcić zawór odpowietrzający.
Liczy się kolejność odpowietrzania hamulców z ABS. Pracę należy rozpocząć od pompy hamulcowej, by przejść do lewego koła przedniego, następnie do prawego koła przedniego, kolejno do prawego koła tylnego i na końcu lewego koła tylnego. Odpowietrzanie układu hamulcowego z ABS może zakończyć się wizytą w serwisie, gdy w zbiorniczku będzie zbyt mało płynu hamulcowego. Jeśli nie jesteśmy pewni, warto wybrać się do zaufanego warsztatu samochodowego.