Czujnik ciśnienia oleju – zasada działania
Czujnik ciśnienia oleju silnikowego jest jednym z najważniejszych elementów w samochodzie. Jego obecność sprawia, że nie dochodzi do tak szybkiego zatarcia silnika. Awaria tego elementu, który można znaleźć w układzie smarowania, może mieć negatywny wpływ na stan techniczny samochodu. Jak działa czujnik ciśnienia oleju? Z jakimi objawami należy się liczyć, jeżeli w aucie znajdować się będzie uszkodzony czujnik ciśnienia oleju?
Jak działa czujnik ciśnienia oleju?
Czujnik to element, który jest niewielkich rozmiarów. Ma zaledwie kilka centymetrów długości. Po jednej stronie można znaleźć specjalny gwint, który umożliwia jego montaż we właściwym miejscu. Obok można znaleźć także element, który odpowiedzialny jest za wykonanie pomiaru. Z drugiej stronie znaleźć można czujnik, który odpowiedzialny jest za przetworzenie pomiarów. Jeżeli dojdzie do odchyleń, sygnał elektryczny wyśle powiadomienie, które ukaże się kierowcy na desce rozdzielczej. Na obudowie tego kompaktowego czujnika można także znaleźć gniazdko dla przewodu sygnałowego. Pomiary dokonywane są w trakcie zmian ciśnienia oleju podczas jazdy samochodem. Czujnik działa jak membrana, która sprawia, że dochodzi do przetworzenia na sygnały elektryczne wszystkich pomiarów, które w dalszej kolejności przekazywane są kablem do układu sterowania silnika.
Uszkodzony czujnik ciśnienia oleju - objawy, czyli na co trzeba uważać?
Każdy kierowca powinien być świadom tego, że po uruchomieniu silnika, na desce rozdzielczej zapala się kilka czerwonych kontrolek. Jedna z nich dotyczy kontrolki ciśnienia oleju. Jeżeli samochód będzie działał w prawidłowy sposób, wszystkie kontrolki powinny zgasnąć po chwili. Czasem może się jednak okazać, że kontrolka od oleju świeci dalej. Zamiast ruszać w podróż, należy z tego zrezygnować. Może się bowiem okazać, że doszło do awarii. Jeżeli czerwona kontrolka nie zgasła po uruchomieniu silnika, może to oznaczać kilka kwestii. Mianowicie może chodzić o:
- zbyt małą ilość oleju silnikowego;
- uszkodzenie układu smarowania;
- uszkodzenie czujnika ciśnienia oleju.
Może również dojść do takiej sytuacji, że w trakcie jazdy autem zapaliła się owa czerwona kontrolka. Może to oznaczać te same powody, które zostały wymienione powyżej. Czerwona kontrolka może również zapalić się na skutek wykorzystywania starego oleju lub niewłaściwie dobranego (pomimo tego, że chwilę wcześniej olej został wymieniony).
Diagnostyka w warsztacie samochodowym
Osoby, które mają wątpliwość co do tego, czy ich czujnik działa w prawidłowy sposób, powinny udać się do warsztatu samochodowego, gdzie zostanie wykonana kompleksowa diagnostyka. Może się bowiem okazać, że doszło do rozszczelnienia, przez co dochodzi do wycieku. Powodem usterki może być również uszkodzony przewód. W warsztacie pojazd zostanie podłączony do odpowiedniego urządzenia diagnostycznego, które pozwoli stwierdzić, gdzie leży problem. W przypadku uszkodzenia czujnika, potrzebna będzie jego wymiana, aby móc na nowo zapewnić prawidłowe funkcjonowanie auta.